|
wegedzieciak.pl
forum rodzin wegańskich i wegetariańskich
|
logopedia |
Autor |
Wiadomość |
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-24, 21:45 logopedia
|
|
|
Uczęszcza ktoś z dzieckiem na terapię logopedyczną?
Radziej ma stwierdzoną dyslalię wieloraka złożoną i sygmatyzm międzyzębowy, po pierwszym tygodniu ćwiczeń jestem chyba trochę podłamana... przeglądając różne fora podcięło mi skrzydła....
Macie jakieś doświadczenia? Rady ? Sugestie? Pomysły? |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
padma
Pomogła: 13 razy Dołączyła: 18 Maj 2009 Posty: 491 Skąd: Dublin, Ireland
|
Wysłany: 2009-05-25, 08:38
|
|
|
Jagula, ja bym się nie załamywała, na poprawę trzeba czasem czekać długo. Najważniejsze, żebyście ćwiczyli. Brat mojego męża miał problemy z wymową do 10 roku życia - teraz mówi pięknie. Wiem, że to Cię może wcale nie pocieszać, bo ja sama chciałabym widzieć poprawę jak najszybciej. Tutaj podają rózne ćwiczenia na sygmatyzm, w które mozecie sami bawić się w domu, ale pewnie już to wszystko wiesz:
hxxp://www.plock.edu.pl/prv/logopeda/wady/rozpoznanie/sygmatyzm.html
i tu fajniejsze opisy:
Ćwiczenia pionizacji przedniej części języka:
Sprawny język i precyzyjne jego ruchy są podstawą prawidłowej wymowy. Kiedy nasze dziecko zamiast „lala” mówi „jaja”, kiedy sepleni bądź nie wymawia głoski „r” zastanawiamy się co jest tego przyczyną. Otóż dzieje się tak m.in. dlatego, że nasza pociecha nie potrafi podnieść czubka języka ku górze jamy ustnej bądź wykonuje te ruchy niedokładnie. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Powracające często nieżyty nosa, choroby górnych dróg oddechowych, zmuszają dziecko do oddychania torem ustnym. Niska sprawność czubka języka jest także skutkiem długotrwałego ssania smoczka. Przedstawione poniżej ćwiczenia pionizacji języka mają na celu usprawnienie jego ruchliwości i pionizacji. Są też podstawą terapii sygmatyzmu i rotacyzmu. Zachęcam do systematycznego wykonywania ich z dzieckiem w domu.
Zabawy usprawniające czubek języka:
„Malowanie” – wykonywanie językiem ruchów przypominających ruchy pędzla podczas malowania. Zabawa ta ma kilka wariantów:
1. „malowanie sufitu” tj. przesuwamy czubek języka po podniebieniu twardym od miejsca za górnymi siekaczami w głąb jamy ustnej i z powrotem.
2. „malowanie ścian” tj. przy zamkniętej buzi wykonujemy pionowe ruchy językiem po wewnętrznej stronie każdego z policzków.
3. „malowanie ram okiennych” tj. oblizujemy usta poprzez wykonywanie okrężnych ruchów czubkiem języka. Ćwiczenie można wykonywać raz w prawą raz w lewą stronę.
„Wspinaczki górskie” – to zestaw ćwiczeń podnoszących czubek języka i utrzymujących go w pionie. Wszystkie ćwiczenia należy wykonać przy szeroko otwartej buzi i opuszczonej szczęce dolnej. Dla urozmaicenia językowej gimnastyki możemy dołączyć ilustracje przedstawiającą górską wspinaczkę. Oto kilka przykładów językowych zabaw:
1. „wchodzenie na szczyt” – tj. naprzemienne dotykanie czubkiem języka górnej wargi i górnych ząbków.
2. „odpoczynek na szczycie góry” – tj. utrzymywanie języka na górnej wardze raz przy wąskim, raz przy szerokim układzie języka.
3. „schodzenie ze szczytu” – tj. naprzemienne dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych siekaczy.
4. „masowanie zmęczonych stóp” – tj. masowanie czubkiem języka dziąseł za górnymi siekaczami, a następnie za dolnymi.
5. „przeskakiwanie strumyka po kamieniach” – tj. dotykanie czubkiem języka każdego górnego ząbka, zaczynając po jednej stronie, kończąc na drugiej stronie buzi.
A tutaj ćwiczenia do wykonywania w domu na dyslazję:
CO MOŻNA ROBIĆ SAMODZIELNIE ?
Ćwiczenia oddechowe:
1. Dbaj, by dziecko oddychało nosem.
2. Wydłużaj fazę wydechową .
3. Weź wdech i półgłosem licz: raz, dwa, trzy ... ( na jednej fali wydechowej ). Ćwiczenie powtarzaj, starając się dojść za każdym razem do wyższej liczby.
4. Wypowiadaj na jednej fali wydechowej : Jedna wrona bez ogona, druga wrona bez ogona... Staraj się naliczyć jak najwięcej wron na jednym wydechu.
Ćwiczenia wargowe :
1. Układamy wargi do samogłosek u-i.
2. Parskanie- wydychamy powietrze z wibracją dolnej i górnej wargi.
3. Cmokanie.
4. Nadmuchiwanie policzków.
5. Masaż warg- nagryzamy górnymi zębami dolną wargę i dolnymi zębami górną wargę.
6. Gwizdanie.
Ćwiczenia językowe:
1. Sięgamy czubkiem języka na przemian do lewego i do prawego policzka.
2. Uderzamy czubkiem języka o podniebienie twarde, naśladując przy tym odgłos biegnącego konia.
3. Czubkiem języka przejeżdżamy po podniebieniu do tyłu ( w prostej linii) i wracamy do pozycji wyjściowej.
4."Koci grzbiet"- czubek języka opieramy o dolne zęby i rytmicznie wypychamy język do przodu.
Ćwiczenia głosowe przy zabawach ruchowych– w pociąg (tu, tu, tu….), w karetkę pogotowia (eo, eo, eo…), dmuchanie na lekkie przedmioty (kulki z waty, płomień świecy, puszczanie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonika, dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą, zabawa w„wąchanie kwiatków”, rozpoznawanie głosów wydawanych przez poznane zwierzęta i odnajdywanie ich na planszy z obrazkami, naśladowanie głosów zwierząt, zegara, pojazdów, wymawianie podczas wydechu poszczególnych, poznanych już samogłosek: a, e, o, u, y, i;
Wysuwanie i cofanie języka, oblizywanie językiem warg posmarowanych czekoladą, wysuwanie języka na brodę, unoszenie języka do noska, wibracja warg, cmokanie, ściąganie i rozciąganie warg, kląskanie,„czesanie” warg, zakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie, nadymanie policzków,„żucie trawki”,„wędrujący języczek”,„wahadełko”,„malowanie sufitu”, liczenie ząbków języczkiem i inne; |
_________________
|
Ostatnio zmieniony przez padma 2009-05-25, 16:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-25, 09:12
|
|
|
padma dziękuję Ci bardzo!!! Każde nowe ćwiczenie się jest dla mojego nudzącego się wiercipięty na wagę złota (słyszę codziennie "mamo nie męcz mnie słowami"...) Część z nich już znamy ale cieszę się ,ze będziemy mieć urozmaicenia
Czeka nas alergolog, laryngolog a w przyszłości ortodonta (Radziej ma tyłozgryz) ech....
Jeszcze raz dziękuję! |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
Agnieszka
Pomogła: 193 razy Dołączyła: 02 Cze 2007 Posty: 5199
|
Wysłany: 2009-05-25, 09:59
|
|
|
a jak będziesz potrzebować wierszyki daj znać, Ada miała wadę wymowy i zeszyty logopedyczne mam |
|
|
|
|
padma
Pomogła: 13 razy Dołączyła: 18 Maj 2009 Posty: 491 Skąd: Dublin, Ireland
|
Wysłany: 2009-05-25, 16:39
|
|
|
Powodzenia Jak jeszcze cos znajde to dokleje do poprzedniego postu |
_________________
|
|
|
|
|
bodi
lucky lucky me :)
Pomogła: 91 razy Dołączyła: 02 Cze 2007 Posty: 4234 Skąd: UK
|
Wysłany: 2009-05-25, 23:16
|
|
|
wyorzystam istniejący wątek i podepnę się z moim pytaniem - kiedy dziecko 'powinno' zacząc wymawiać R? (ja np. nie wymawiam go dźwięcznie do dziś )
Jagoda (ma teraz 3 lata 9 mies.) mówi dużo i elokwentnie, ale czasami niezbyt wyraźnie, no i wciąż zamienia R w J.
Nie wiem czy to jest już sprawa dla logopedy? |
_________________
|
|
|
|
|
Lily
Pomogła: 425 razy Dołączyła: 04 Cze 2007 Posty: 18041
|
Wysłany: 2009-05-25, 23:18
|
|
|
Cytat: | Głoska r pojawia się stosunkowo późno, około 4-5 roku życia, czasem dopiero w klasie I. |
stąd hxxp://www.sp2.zam.pl/dziurawiec/referat.htm
(gdzieś kiedyś czytałam, że 80% pięciolatków nie mówi prawidłowo R)
i jeszcze hxxp://www.bajkowawrozka.cba.pl/LOGOPEDA_RADZI.htm |
_________________ hxxp://www.wegetarianskiblog.blox.pl]Blog wegetariańskihttp://www.zielonastrona.blogspot.com], blog mniej wegetariański |
|
|
|
|
bodi
lucky lucky me :)
Pomogła: 91 razy Dołączyła: 02 Cze 2007 Posty: 4234 Skąd: UK
|
Wysłany: 2009-05-25, 23:24
|
|
|
dzięki Lily, jesteś niezawodna |
_________________
|
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-26, 09:37
|
|
|
Nam również lekarz powiedział,że dzieci w wieku Radzieja już powinny zaczynać mówić prawidłowo "r" . W jego przypadku jednak musimy jeszcze utrwalić prawidłowe wymawianie "l".
padma jeszcze raz dziękuję- wczorajsze urozmaicenie ćwiczeń bardzo się spodobało
Agnieszka - jak będziesz mieć trochę czasu to wklej proszę wierszyki- nie wiem czy szybko ale na pewno się przydadzą- pewno nie tylko nam....dzięki |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
Ewa [Usunięty]
|
Wysłany: 2009-05-26, 12:22
|
|
|
bodi napisał/a: | kiedy dziecko 'powinno' zacząc wymawiać R? | Prawidłowo dziecko "powinno" mówić idąc do pierwszej klasy. Dlatego największy nacisk na logopedę kładzie się w zerówce. Z "r" u nas było różnie - Gabryś zaczął mówić gdy miał ok. 4,5 roku (troszkę więcej chyba), a Nati mówi fajne "r" od tygodnia gdzieś, a więc wcześniej. Każde dziecko ma indywidualne tempo. Gabryś niestety w tym roku idzie do pierwszej, a poza tym, że mówi "r", to ma inną wadę wymowy i nie jest fajnie. |
|
|
|
|
lu
Pomogła: 3 razy Dołączyła: 06 Wrz 2008 Posty: 32 Skąd: mazowsze
|
Wysłany: 2009-05-26, 19:46 Re: logopedia
|
|
|
Jagula napisał/a: | Uczęszcza ktoś z dzieckiem na terapię logopedyczną?
Radziej ma stwierdzoną dyslalię wieloraka złożoną i sygmatyzm międzyzębowy, po pierwszym tygodniu ćwiczeń jestem chyba trochę podłamana... przeglądając różne fora podcięło mi skrzydła....
Macie jakieś doświadczenia? Rady ? Sugestie? Pomysły? |
Musisz być cierpliwa, zwłaszcza z tym seplenieniem międzyzębowym. Z tym jest najtrudniej - potrafi się ciągnąć i ciągnąć. Do znudzenia. A międzyzębowa realizacja jest wynikiem przerostu trzeciego migdała, nieprawidłowego połykania czy jeszcze jakaś inna jest przyczyna? Pytam, bo i postępowanie wtedy jest inne. |
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-26, 20:07 Re: logopedia
|
|
|
lu napisał/a: |
A międzyzębowa realizacja jest wynikiem przerostu trzeciego migdała, nieprawidłowego połykania czy jeszcze jakaś inna jest przyczyna? Pytam, bo i postępowanie wtedy jest inne. | Tyłozgryz i wiecznie zatkany nos, a seplenienie tego typu wzmocniło się podczas mieszkania w UK (brytyjskie ph) co miało być naturalnym procesem i nas to uśpiło |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
lu
Pomogła: 3 razy Dołączyła: 06 Wrz 2008 Posty: 32 Skąd: mazowsze
|
Wysłany: 2009-05-27, 16:55
|
|
|
Jagula napisał/a: | wiecznie zatkany nos |
to może być przerost migdałków, ale musiałby je zobaczyć laryngolog i coś Wam podpowiedzieć. Jeśli chodzi o wierszyki i materiał wyrazowy, to chętnie Ci pomogę, tylko musiałabym wiedzieć nad czym obecnie pracujecie. Najlepiej pisz na priv. |
|
|
|
|
Agnieszka
Pomogła: 193 razy Dołączyła: 02 Cze 2007 Posty: 5199
|
Wysłany: 2009-05-29, 19:59
|
|
|
Jagula: weekend więc poszukam i zacznę przepisywać |
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-30, 00:31
|
|
|
Jutro jesteśmy u logopedy- zobaczymy co nam podpowie tym razem.
Byłam u lekarza ogólnego sugerując wymaz (bo już nawet pod alergię TEN katar u Radzieja mi nie podchodzi) zobaczymy jak to będzie.Migdałki ponoć ok- mniemam ,że to nie tylko laryngolog może to stwierdzić....
Jeszcze się nie cieszę ale ćwiczyliśmy "W" i widzę,że mój bąk potrafi- jak chce wymówić to mówi ale jak nie chce to mówi jak popadnie....dlatego rozmyślam kiedy ćwiczenia stają się nawykiem (łłooo- czytam o dwuletnich terapiach...)
Dam znać jutro- dzięki wielkie! |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
padma
Pomogła: 13 razy Dołączyła: 18 Maj 2009 Posty: 491 Skąd: Dublin, Ireland
|
Wysłany: 2009-05-30, 22:53
|
|
|
Napisz jak było, mnie to ciekawi tym bardziej, że mój synek też kiepsko mówi. |
_________________
|
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-30, 23:31
|
|
|
Mimo moich obaw logopeda zauważył poprawę- mamy dalej dzielnie pracować. Jednak mówił o rzeczach , które mnie mocno zaniepokoiły. Mianowicie stwierdził przerost migdałków (a byliśmy w czwartek u pediatry i poruszałam tą kwestię "nie , nie - jest w porządku" a na moją wątpliwość odnośnie chrapania Radzieja stwierdziła,że to "neurologiczne" więc podczas kontroli- leczymy zatkany nos- robię wielki dym...chociaż tez nie wiem czy taki wielki bo chciałam siedzieć cicho licząc ,że przegapi kwestię szczepień)ale zmroziło mnie pytanie czy Radziej dobrze słyszy...raczej tak choć po kilku dziwnych akcjach też się nad tym zastanawiałam.
Odważyłam się zapytac czy będziemy się spotykać przez rok , dwa czy trzy i usłyszałam ,że jak nam będzie szło tak dobrze to rok starczy- ufff
Mamy kolejne ćwiczenia- bierzemy się za "si" i powtarzamy pozostałe.
A tak poza tym bardzo jestem zadowolona z naszego logopedy. Dobry z niego fachowiec a do tego wkręca mi prowadzenie profilaktyki logopedycznej w moim przedszkolu - gdzie większość dzieci ma problemy z językiem polskim. Zadeklarował nawet wizytę połączoną z diagnozowaniem dzieci- i to w ramach prac społecznych Zobaczymy jak to będzie, pomysł dobry i zapunktuję u dyrekcji |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
rosa
born to be wild
Pomogła: 174 razy Dołączyła: 05 Cze 2007 Posty: 7459 Skąd: Zielonka
|
Wysłany: 2009-05-31, 19:06
|
|
|
trening czyni mistrza. brawo R
z F ćwiczyliśmy rok, gdy był w zerówce. on miał problem z sz, cz, dz, lekko seplenił
teraz jest lux
powodzenia |
_________________ hxxp://rosa-robi-to.blogspot.com/
And what would life be like without a few mistakes |
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-05-31, 20:36
|
|
|
to pociesza- czekamy cierpliwie na ten lux choć póki co jeszcze sporo brakuje nam do ćwiczenia sz, cz, dz |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
padma
Pomogła: 13 razy Dołączyła: 18 Maj 2009 Posty: 491 Skąd: Dublin, Ireland
|
Wysłany: 2009-05-31, 22:57
|
|
|
Dzięki Jagula za relację i gratulacje postępów |
_________________
|
|
|
|
|
lu
Pomogła: 3 razy Dołączyła: 06 Wrz 2008 Posty: 32 Skąd: mazowsze
|
Wysłany: 2009-06-01, 19:54
|
|
|
Jagula, jak macie takiego logopedę, to nasza pomoc nie jest Ci konieczna. A żeby Cię pocieszyć, napiszę tylko, że w listopadzie ubiegłego roku trafił do mnie chłopiec, którego nikt nie rozumiał ( dyslalia wieloraka, z bardzo ograniczoną liczbą głosek wymawianych w ogóle), w tej chwili zostało już tylko utrwalanie sz ż cz dż w trudnych grupach spółgłoskowych. Ale to była intensywna terapia, no i tacy zaangażowani rodzice, jakich jeszcze nie spotkałam. No i usunięte migdały też zrobiły swoje
A słuch sprawdźcie koniecznie.
I niebawem lux nadejdzie |
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-06-01, 21:52
|
|
|
lu ale możecie działać jak miód na skołatane nerwy a to też jest potrzebne.
A właściwie jak się ma sprawa z tymi migdałami? Bo jak pomyślę o samej narkozie to już mi słabawo....usuwanie jest konieczne? |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
lu
Pomogła: 3 razy Dołączyła: 06 Wrz 2008 Posty: 32 Skąd: mazowsze
|
Wysłany: 2009-06-02, 21:36
|
|
|
Jagula, niby konieczne, ale osobiście nie jestem zwolenniczką (inni logopedzi pewnie by mnie wyklęli ), zwłaszcza, że znam dzieci, którym migdały poodrastały. Swojemu synowi też się nie zdecydowałam wyciąć Ale gdyby upośledzały słyszenie, to lepiej jednak wyciąć. |
|
|
|
|
Jagula
matka-nomadka
Pomogła: 64 razy Dołączyła: 31 Sie 2007 Posty: 3207
|
Wysłany: 2009-06-03, 20:45
|
|
|
lu- ja bym wolała ich nie ruszać jeśli tak można. Zobaczymy czy ja jutro wydębię skierowanie do laryngologa |
_________________ hxxp://www.alterna-tickers.com]
hxxp://alterna-tickers.com]
hxxp://podniebnekorytko.blogspot.co.uk]Když se doma vaří, tak se dobře daří. |
|
|
|
|
Agnieszka
Pomogła: 193 razy Dołączyła: 02 Cze 2007 Posty: 5199
|
Wysłany: 2009-06-19, 20:26
|
|
|
spóźnienie
Szymek bałaganiarz
Szukał Szymek swoich szelek
ale znalazł pięć muszelek
Gdzie włożyłem szelki nowe?
Szymek tak zachodzi w głowę.
Szuka u Agnieszki w szafie,
może na nie tu natrafię.
W przedpokoju szuka szelek.
Nie ma szelek, jest szpadelek.
a już szalik i kalosze
A gdzie szelki? Proszę, proszę.
Dłużej szukać nie mam siły!
Gdzie te szelki się zaszyły?
Ten kto szelki rzuca wszędzie,
długo potem szukać będzie
Kurze pisanie
Ktoś tu pisał na papierze?
Ktoś tu stawiał znaki?
Ale przyznam się wam szczerze
nie wiem kto to taki.
Może kura zeszła z grzędy?
Może przechodziła tędy?
Bo znać po pazurze,
To pisanie kurze
Żaba i Żuk
Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nóżki buty włożył
i butkami puka.
Żółte butki, żółty szalik
i żółty kapelusz.
Pyta żaba: dokąd bieżysz
mój ty przyjacielu?
Idę żabko na przyjęcie
do pana bociana
Będzie żuraw, żółw i jeżyk
choć i ty kochana
Brama i Kwiatki
Posadził brat przy bramie bratki.
Bratowa zaś- dwa bławatki.
Bratanek bije im brawa,
bo pięknie wygląda brama
Broszka
Mała Bronka nabroiła,
piękną broszkę gdzieś zgubiła.
Broszka szybko się znalazła-
do imbryka Bronce wpadła
Szpak
Szedł po drodze szpak
do szkoły się uczyć,
i tak sobie
śpiewał:
szpu- szpu,
szpa- szpa,
szpo- szpo,
szpe- szpe,
szpi- szpi...
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.
Kaczka- Praczka
Kaczka-Praczka fraczek moczy
na czwartkowy bal w nim wkroczy
Czemu kaczka tak się męczy
Może szop pracz ją wyręczy?
Kaczka czeka na kaczora
Człapie kaczor – na bal pora
Czarny kaczor to uczony
Dobrych manier nauczony
Kaczka praczka oczy mruży
To ożenek dobry wróży
Dżokej
Dżokej ujeżdża konia
Krzyczy do niego żona
że odjeżdża daleko
a nie wypite mleko
Czeka bułka drożdżowa
Dżokej prędko się chowa
Konia Dżumę pogania
woli dżem do śniadania
Trzciniak
W trzcinie z przyjściem lata
Trzciniak koszyki wyplata
potem jajeczka tycie
składa w nich o świcie
Ptaszku co tak skrzeczysz mile
Po co ci koszyczków tyle?
Wiem, że nikomu nie dasz
ale przynieś je na sprzedaż
Straszydła
Straszydła, straszydła
Mają straszne skrzydła.
Strasznymi skrzydłami
Straszą nas nocami
Straszydła na straży
Starych zamków stoją,
Strasznie wszystkich straszą
Choć same się boją
Nie taka znów trudna melodyjka
Drogą przy kryjówce żab
Jechał dryndą stary drab.
Trąbę wielka z sobą miał
Trudną melodyjkę grał
Trele tre
Trole tre
Tryle tru tre tra
Żaby za to zgodnym chórem
Głośno wtórowały mu
Drele dru
Drole dru
Dryle dru dre dru
Koncert nad Jeziorem
Rak i ryby nad jeziorem
Robią koncert dziś wieczorem.
Z dala słychać chór sardynek
A rak gra na tamburynie.
Śpiewa arie karp niezdara
I wtóruje mu gitara.
Tak to grały do północy
Aż się wicher zerwał mocny
A tatarak znad jeziora
Mruczy: ryby spać iść pora
Rybaczki
Ryba rybie rade dała:
„Moja rybo doskonała,
Dzisiaj łuski już niemodne.
Radzę Ci – kup rybie spodnie”
Ryba rybę posłuchała
Rybie spodnie przymierzała.
Rak kupował ręcznik właśnie:
„Rety! – krzyczy. Rety!- wrzaśnie.
- Ryba rybie spodnie mierzy!
Czy dla raka jest pancerzyk?”
Odtąd nową modę szerzą:
Ryba, rak i reszta zwierząt
“Rrymowanka”
Ryba, rower, rak, rakieta,
radar ,rolka ,rynna ,rów ,
ryż ,rabarbar i roleta ,
to na R plejada słów .
Bo R drży ,bo R warczy ,
R
to trudna jest literka ,
czasem chęci nie wystarczy
by ją mówić jak spikerka .
Lecz kto ćwiczy ją wytrwale ,
łamiąc język przez dni
wiele ,ten i mówi ją wspaniale .
Tak więc ,ćwiczmy przyjaciele .
Ryba ,rower ,rak ,rakieta ,
radar ,rurka ,rynna ,rów
ryż , rabarbar i roleta .
"Trąbki Rysia”
Rysio cztery trąbki ma i na każdej pięknie gra.
Na pierwszej gra: tra, tra, tra.
Na drugiej gra: tru, tru, tra.
Na trzeciej gra: tre, tre, tra.
Na czwartej gra: try, try, tra.
Rysio brata
Jurka ma, razem z bratem gromko gra: tra, tre, tra,
tra, tru, tra,
tre, tro, tra,
tra, try, tra.
Rysio cztery siostry ma, każda sama pięknie
gra.
Marta gra: tru, tro, tra,
Renia gra: tre, try, tra,
Irka gra: try, tro, tra,
Krysia gra: tru, tre, tra.
Gdy rodzeństwo razem gra
słychać gromkie:
tram- tarara
trem- tarara
trym-
tarara
trum- tarara
trom- tarara.
Niestety nie znam autorów wierszyków. Dodatkowo były jeszcze utwory J Tuwima np. „O Panu Tralalińskim”, W Chotomskiej oraz M Strzałkowskiej z takiej książki „Wierszyki łamiące języki” np.:
TRZNADLE
W krzakach rzekł do trznadla trznadel:
- Możesz mi pożyczyć szpadel ?
Muszę nim przetrzebić chaszcze,
bo w nich straszą straszne paszcze.
Odrzekł na to drugi trznadel:
- Niepotrzebny, trznadlu, szpadel!
Gdy wytrzeszczysz oczy w chaszczach,
z krzykiem pierzchnie każda, paszcza![/u] |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|